Kontrowersje wokół polisolokat
W zeszłym roku narosło wiele kontrowersji z powodu tzw. polisolokat, czyli polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Ze względu na naruszenia praw konsumentów, które wiązały się z polisolokatami, UOKiK podjął decyzję o podjęciu działań naprawczych ze strony towarzystw ubezpieczeniowych, a mianowicie o znaczącym obniżeniu opłat likwidacyjnych w istniejących już umowach (do zaledwie 4%), a także wyeliminowaniu ich z wzorców umów.
Polisolokaty to produkty, które zakładają podział środków na ubezpieczenie oraz na inwestowanie. Tego typu umowę zawiera się na wiele lat, gdyż takie inwestycje zwykle przynoszą zysk dopiero po długim czasie. Produkty te okazały się jednak niezwykle niekorzystne dla wielu klientów. W październiku 2014 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmy: Aegon TUnŻ, Idea Bank, Open Finance oraz Raiffeisen Bank Polska kary za działania niezgodne z interesem konsumentów, a związane z tymi produktami.
Polisy z UFK to produkty, w których część składki ubezpieczającego trafia do ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych zamieniających pieniądze klientów w różne aktywa (podobnie jak się to dzieje w przypadku klasycznych funduszy inwestycyjnych). Niestety spora część tych produktów nadal zakłada znaczne opłaty likwidacyjne z powodu wysokich kosztów akwizycji w stosunku do składki. Powoduje to, że klienci towarzystw ubezpieczeniowych, którzy zdecydują się na wycofanie się z danej polisolokaty, tracą w zasadzie wszystkie zgromadzone środki. W ten sposób ubezpieczyciele zabezpieczyli się przed stratami.
UOKiK zarzucił w 2015 roku siedemnastu towarzystwom ubezpieczeniowym nieprawidłowości w postaci opłat likwidacyjnych przerzucanych na konsumentów (kwoty te się przeznaczane przede wszystkim na wynagrodzenia dla pośredników ubezpieczeniowych). Powinny one natomiast obciążać w głównej mierze ubezpieczycieli, a ponoszenie ich stanowi zwykłe ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej.
W związku z tym procederem oraz licznymi skargami wpływającymi do UOKiK ze strony konsumentów podjęto decyzję o działaniach naprawczych towarzystw. W ocenie UOKiK bowiem przedsiębiorstwa ubezpieczające powinny umożliwiać konsumentom bezpłatne odstąpienie od umowy (w tym przede wszystkim bez ponoszenia opłat likwidacyjnych), którą zawarto w wyniku nieuczciwej sprzedaży. Jest to zagwarantowane w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Jako pierwsze z towarzystw zaproponowały działania naprawcze w związku z naruszaniem zbiorowych interesów konsumentów: Aviva, Allianz i Nationale-Nederlanden. Do decyzji UOKiK oraz zmianą ponoszonych przez klientów opłat likwidacyjnych sięgających do niedawna nawet 100 proc. zgromadzonych oszczędności musi się odnieść kolejne 14 towarzystw ubezpieczeniowych.
Co mogą zrobić osoby, które już straciły na polisolokatach? Część środków można odzyskać składając reklamację, w której powołujemy się na decyzję prezesa UOKiK. Nawet jeśli odpowiedź będzie negatywna lub niesatysfakcjonująca, nie zamyka nam to możliwości wstąpienia na drogę sądową, by odzyskać resztę kwoty wraz z odsetkami. Ponieważ wiele osób boryka się z tym problemem, niektóre kancelarie prawnicze zdecydowały się wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu i wyspecjalizowały się właśnie w odzyskiwaniu środków z polisolokat.