Asystent podatnika w urzędzie skarbowym

Asystent podatnika w US
fot. pressmaster/bigstockphoto.com

Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z wieloma obowiązkami, wynikającymi między innymi z przepisów prawa podatkowego. Pomimo dążenia do, jak wskazują organy prawodawcze, przystępnego formułowania poszczególnych regulacji i tworzenia do nich kolejnych instrukcji, przedsiębiorcy wskazują na ryzyko prowadzenia swoich biznesów związane z niejasnymi i stale zmienianymi przepisami prawa.

Wychodząc naprzeciw potrzebom podatników z jednej strony, z drugiej natomiast dostosowując przepisy podatkowe do rekomendacji Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów zapowiada wprowadzenie szeregu zmian, dotyczących między innymi obsługi klienta. W ramach ustawy o administracji podatkowej, Ministerstwo Finansów zakłada wdrożenie usługowego podejścia do indywidualnych spraw podatników, poprzez stworzenie tak zwanego Systemu Obsługi i Wsparcia Podatnika, oferującego między innymi pomoc asystenta podatnika.

Zgodnie z założeniami ustawy, asystent podatnika będzie miał za zadanie udzielanie informacji podatkowej oraz wsparcie podatnika, jakim jest mikroprzedsiębiorca (zatrudniający poniżej dziesięciu osób, zakładający roczny obrót netto w wysokości poniżej dwóch milionów euro), rozpoczynający po raz pierwszy działalność gospodarczą. W efekcie, zostanie on ukierunkowany i niejako przysposobiony do wypełniania zobowiązań podatkowych.

Kierując się zasadami pomocniczości, odpowiedzialności, dostępności, komunikowania oraz powszechności, asystent podatnika będzie miał za zadanie nawiązanie kontaktu z podatnikiem, udzielenie mu informacji w zakresie sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych, pomoc w jego indywidualnych sprawach, dotyczących w szczególności wyboru formy i rodzaju opodatkowania, obowiązujących terminów, zasad korzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i tym podobnych, wsparcie w zakresie sposobu uzyskania zaświadczeń, dotyczących na przykład niezalegania lub stanu zaległości podatkowych, osiąganych dochodów, przychodów i obrotów, wybranej formy opodatkowania, a także udzielenie informacji w zakresie spraw obsługiwanych przez inne organy podatkowe oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Jak podkreślają twórcy nowych przepisów, wsparcie ze strony asystenta podatnika nie będzie miało charakteru doradczego – jego zadaniem nie będzie sporządzanie pism i opinii w sprawie podatnika, prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych, ani reprezentowanie podatnika w postępowaniach przed organami administracji publicznej. Będzie on udzielał pomocy w formie informowania podatnika w zakresie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, przysługujących mu uprawnień oraz możliwości elektronicznego kontaktowania się z organami skarbowymi.

Pomoc asystenta podatnika, dostosowana do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy, udzielana będzie przez pierwszych osiemnaście miesięcy od momentu zarejestrowania działalności gospodarczej. Podatnik chcący skorzystać z oferowanego wsparcia musi złożyć „wniosek o wyznaczenie asystenta podatnika” we właściwym dla prowadzonej działalności urzędzie skarbowym (wzór wniosku powinien być dostępny w siedzibach poszczególnych urzędów oraz na ich stronach internetowych). Naczelnik właściwego urzędu skarbowego wyznaczy konkretnego asystenta podatnika w ciągu trzech dni roboczych od dnia przyjęcia wniosku. Przepisy dotyczące systemu wsparcia oraz działalności asystenta podatnika mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć poniższych tagów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>