Jak samodzielnie rozliczyć PIT-a?
Samodzielne rozliczenie podatku dochodowego staje się obecnie coraz prostsze. Bez wychodzenia z domu, można tego dokonać, wykorzystując program komputerowy, który przeprowadzi krok po kroku przez cały formularz łącznie z możliwością wysłania go do Urzędu Skarbowego i wydruku. Istnieje również możliwość wypełnienia PIT-a w sposób tradycyjny, wypełniając właściwy formularz rocznego zeznania.
Jak rozliczyć PIT-a?
Rozliczenia dokonuje się na podstawie otrzymanych dokumentów wystawianych przez przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników, a także instytucje takie jak między innymi spółdzielnie pracy, banki (np. od wypłaconych emerytur i rent z zagranicy), uczelnie (od wypłaconych stypendiów). W większości osób jest to PIT-11, informacja o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, który w terminie do 28 lutego wszyscy rozliczający się samodzielnie z fiskusem powinni otrzymać. W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą rozliczają się one z osiągniętych przychodów na podstawie firmowej dokumentacji finansowej. Większość osób będzie wypełniała formularz PIT-37, to najpopularniejszy formularz. Wypełniają go podatnicy, pracujący na etacie albo mający wynagrodzenie z działalności wykonywanej osobiście, np. umowy-zlecenia, o dzieło, kontraktu menedżerskiego, pobierają emerytury czy renty, stypendia, zasiłki przedemerytalne czy świadczenia z Funduszu Pracy lub Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Przystępując do wypełnienia deklaracji podatkowej należy mieć przy sobie PIT-11, dowód osobisty, numer PESEL, NIP, które umożliwią odpowiednie wypełnienie wszystkich rubryk.
Strona pierwsza zeznania podatkowe wymaga podania wszystkich danych osobowych rozliczającego się podatnika, wraz z adresem zameldowania. Tutaj również należy zaznaczyć, za który rok podatkowy obowiązuje zeznanie, czy rozliczamy się wspólnie z małżonkiem oraz czy rozliczenie podatkowe jest składane po raz pierwszy za dany rok kalendarzowy.
Strona druga wymaga już skorzystania z PIT-11, który otrzymaliśmy od pracodawcy. Należy zawrzeć tutaj przychody, koszty ich uzyskania, dochody (straty) i zaliczki na podatek, które zostały już zapłacone. Należy pamiętać, że w rubryce osiągniętych dochodów należy zawrzeć wszystkie zsumowane wpływy finansowe pochodzące od wszystkich pracodawców. Na tej stronie zaznaczamy również przysługujące nam ulgi – w tym mieszkaniowe (liczone jako odsetki od posiadanego kredytu mieszkaniowego), koszty rehabilitacji i leków, odpisy za Internet oraz w przypadku posiadania dzieci, ulgę na nie.
Ostatnia trzecia strona to podsumowanie wszystkich dochodów, odciągniętych już składek na ubezpieczenie zdrowotne, emerytalne oraz pobrane zaliczki na podatek. Jeżeli po wyliczeniach nadal pozostaje podatnikowi podatek do zapłacenia, a przysługują mu ulgi, należy je tutaj uwzględnić, tym samym pomniejszając końcową kwotę do zapłaty.
Rzecz najważniejsza, a najczęściej pomijana przez podatnika to obowiązkowe podpisanie zeznania podatkowego. Zeznanie bez podpisu jest nieważne.