Świadectwo pracy – zmiany od 2017 r.
Z nowym rokiem wejdą w życie znowelizowane przepisy dotyczące wydawania świadectw pracy. Będą dotyczyć umów zawieranych po raz kolejny z tym samym pracodawcą. Nie zmienia się przy tym obowiązek pracodawcy do wydawania świadectwa. Zmiana ma na celu przede wszystkim złagodzenie przepisów i ułatwienie wystawiania dokumentów małym przedsiębiorcom.
Jeśli wolą pracodawcy będzie zawarcie kolejnej umowy z tym samym pracownikiem w terminie 7 dni od daty ustania (wygaśnięcia lub rozwiązania) poprzedniego stosunku pracy, będzie on musiał wydać mu świadectwo pracy obejmujące poprzednie zatrudnienie tylko w przypadkach, gdy pracownik złoży w tym zakresie odpowiedni wniosek. Natomiast jeśli pracodawca nie będzie chciał zatrudnić pracownika na podstawie kolejnej umowy, wtedy musi wystawić w terminie 7 dni od ustania zatrudnienia świadectwo pracy dotyczące wszystkich dotychczasowych okresów zatrudnienia.Niewywiązanie się z tego obowiązku będzie traktowane jako wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Pracodawca może zostać za to ukarany karą grzywny do 30 tysięcy złotych.
W świadectwie takim powinny się znaleźć informacje o:
- okresie i rodzaju wykonywanej pracy,
- zajmowanym stanowisku,
- trybie oraz okolicznościach ustania stosunku pracy (wygaśnięcie, rozwiązanie),
- informacje konieczne do ustalenia przysługujących pracownikowi uprawnień pracowniczych oraz uprawnień z tytułu ubezpieczenia społecznego.
Świadectwo wystawia się na podstawie akt osobowych, które pracodawca ma obowiązek prowadzić dla każdego pracownika. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach – jeden dla pracownika, drugi w formie kopii przechowuje się w aktach osobowych.